Norman Atlantic – Δελτίο Τύπου 9-4-2015

Δ Ε Λ Τ Ι Ο Τ Υ Π Ο Υ

 

Στις 28/3/2015, κατατέθηκαν από τους Ιταλούς δικηγόρους που συγκροτούν το pool‘’GIUSTIZIAPERNORMANATLANTIC’’ και συνεργάζονται με το γραφείο μας οι τελευταίες μηνύσεις των εκπροσωπούμενων από κοινού επιβατών και θυμάτων της τραγωδίας του NORMANATLANTIC. Παράλληλα, έχουν ήδη κοινοποιηθεί εξώδικες δηλώσεις έγερσης αστικών απαιτήσεων κατά των ενεχομένων ναυτιλιακών εταιριών. Ήδη, μετά την κατάθεση αυτών των μηνύσεων, ο αρμόδιος εισαγγελέας επέδωσε κλήση για τη διεξαγωγή ακρόασης σε σχέση με τα αίτια και τις ακριβείς συνθήκες του τραγικού ατυχήματος και την απόδοση και καταμερισμό ευθυνών μεταξύ των 12, μέχρι σήμερα, κατηγορουμένων (μεταξύ άλλων) για πρόκληση ναυαγίου και πολλαπλές ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες. Σκοπός της σχετικής ακρόασης είναι η διαπίστωση των αιτιών του ατυχήματος αλλά και ο εντοπισμός και τυχόν άλλων υπευθύνων για το ναυάγιο του NORMANATLANTIC, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους 11 άνθρωποι και αγνοούνται, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία, άλλοι 18. Μεταξύ των κατηγορούμενων είναι οι δύο νόμιμοι εκπρόσωποι της ΑΝΕΚ, ο εφοπλιστής Carlo Visentini, ο καπετάνιος Argilio Giacomazzi και 7 ακόμη μέλη του πληρώματος. Μεταξύ των υπό έρευνα θεμάτων είναι η εξατομίκευση ευθυνών για την καθυστέρηση ενεργοποίησης των συστημάτων συναγερμού και πυρόσβεσης. Επίσης, θα ερευνηθούν οι ευθύνες των υπεύθυνων για τη φόρτωση επιβατών και οχημάτων στο πλοίο όπως επίσης και των επιφορτισμένων με τον έλεγχο και επίβλεψη του γκαράζ κατά τη διάρκεια του ταξιδιού αλλά και κατά την εκκένωση του πλοίου από τους επιβάτες του.

Κατά τη διάρκεια της σχετικής ανακριτικής διαδικασίας, θα ερευνηθούν τα αίτια της πυρκαγιάς, οι χειρισμοί διάσωσης και κυρίως, η λειτουργικότητα των σωστικών και άλλων μέσων προστασίας του πλοίου. Σύμφωνα με την εισαγγελία, θα επιδιωχθεί, ιδιαίτερα, ο καθορισμός του χρονικού σημείου κατά το οποίο το πλοίο κατέστη ακυβέρνητο, η αιτία της πυρκαγιάς, το σημείο από το οποίο αυτή ξεκίνησε και τα ακριβή αίτια της εν συνεχεία εξάπλωσής της σε όλο το πλοίο.

Στη συνέχεια, σύμφωνα με την εισαγγελική παραγγελία, θα διερευνηθεί εάν υπήρχαν αρκετές πρίζες τροφοδοσίας σε σχέση με τον αριθμό των οχημάτων που βρίσκονταν στο πλοίο, το ενδεχόμενο να είχαν παραμείνει σε λειτουργία οι κινητήρες οχημάτων που βρίσκονταν στο πλοίο, η τυχόν ύπαρξη εύφλεκτων υλικών εντός των οχημάτων, η τυχόν παρουσία επιβατών εντός του γκαράζ κατά τη διάρκεια του ταξιδιού και αφού ξέσπασε η πυρκαγιά, όπως επίσης και η παρουσία ,παράνομα επιβιβασθέντων στο πλοίο, μεταναστών.

Όσον αφορά τις ενέργειες διάσωσης, η εισαγγελία θέλει να διερευνήσει την καταλληλότητα της χρονικής στιγμής ενεργοποίησης του γενικού συναγερμού και εάν ακολουθήθηκε η ορθή διαδικασία/ σειρά όσον αφορά την εγκατάλειψη του πλοίου. Επίσης, η εισαγγελία θα διερευνήσει εάν ακολουθήθηκαν οι νόμιμες διαδικασίες κατά τη φόρτωση των οχημάτων και την επιβίβαση των επιβατών στο πλοίο, όπως επίσης και την όλη διαχείριση των ενεργειών διάσωσης, την καταλληλότητα του εξοπλισμού διάσωσης και την επαρκή ή μη εκπαίδευση του προσωπικού/πληρώματος του πλοίου που ήταν επιφορτισμένο με την αντιμετώπιση συνθηκών εγκατάλειψης πλοίου. Τέλος, η εισαγγελία τονίζει ότι θα ερευνήσει, επίσης, εάν ενόψει των καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν ήταν ενδεχομένως απαραίτητο να χρησιμοποιηθούν/υιοθετηθούν άλλα μέσα και διαδικασίες διάσωσης.

Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι παρά την εκπνοή ,στις 28/3/2015, της προθεσμίας προς υποβολή μηνύσεων, παραμένει ακόμη ανοιχτή για τους επιβάτες/θύματα αυτής της ναυτικής τραγωδίας η δυνατότητα υποβολής δηλώσεων παραστάσεως πολιτικής αγωγής και συμμετοχής στην εκκρεμή ποινική διαδικασία που εισέρχεται, πλέον, στη φάση της ανάκρισης. Συνιστάται σε όσους δεν έχουν μέχρι σήμερα εγείρει τις σχετικές αξιώσεις τους, να ακολουθήσουν την ανωτέρω νομική οδό, η οποία προσφέρει τις μεγαλύτερες πιθανότητες μιας δίκαιης ,υπό τις περιστάσεις, αποζημίωσης. Υπενθυμίζεται ότι στην αντίστοιχη περίπτωση του ναυαγίου του COSTACONCORDIA, οι μεγαλύτερες αποζημιώσεις επιδικάστηκαν σε εκείνους τους επιβάτες που είχαν λάβει μέρος στην ποινική διαδικασία και εκπροσωπήθηκαν στην διεξαχθείσα ποινική δίκη, ενώ όσοι επέλεξαν την οδό των ομαδικών αγωγών, εξώδικου συμβιβασμού ή της έγερσης αστικών και μόνο αξιώσεων, είχαν σαφώς υποδεέστερα αποτελέσματα, τόσο από απόψεως χρόνου, όσο και οικονομικά.

Κρίτων Μεταξόπουλος, δικηγόρος , LL.M.